Translate

lördag 20 augusti 2016

Bröstvårtor eller inte?

När jag var hos kirurgen pratade vi lite om bröstvårtor. Hon rådde mig till att behålla dem och visade bilder på hur bra och naturligt det kunde bli om man hade dem kvar. Efter det har jag gått och tänk fram och tillbaks.
Mina vänner säger enhälligt att jag borde ha dem kvar. Deras argument? Jo att dom själva hade valt att ha dem kvar. Att det ska vara lättare psykiskt efter operationen.



På plus sidan
1. Brösten kommer se mer naturliga ut
2. Ärren blir lite mindre

På minus sidan
1. De kommer bli svarta och delar av den kan ramla av efter operationen
2. Blir de komplikationer senare så jag får ta bort den ena måste jag då göra en operation även på de okomplicerade bröstet
3. Kommer ej ha någon känsel i dem överhuvudtaget
4. Sist men inte minst så finns det en cancer risk i dem även fast den är så liten så läkarna inte bryr sig om den. Men den finns.

Så vad tror ni jag har bestämt mig för?
Efter några dagars frustrerat tänkande kom jag fram till att det egentligen inte alls var svårt. Det svåra är att alla andra hela tiden försöker övertala mig att behålla de där jävla bröstvårtorna.
Jag vill inte ha dem. Jag har aldrig någonsin velat ha dem.
Jag ammar inte mina barn. Ingen har någonsin fått röra mina bröst, jo självklart har det hänt men jag hatar det. Det finns ingen som helst njutning för mig i varken mina bröst eller bröstvårtor.
Jag har plågat mig själv med för små push up bh för att inte skämmas ögonen ur mig när jag går ut. I flera år levde jag mitt liv i dubbla bh:ar (dygnet runt) för att jag skämdes så mycket över mina bröst.
Jag hade till och med bh på mig när jag duschade tillsammans med min pojkvän.

Ju mer jag tänker på det ju mer inser jag hur länge jag väntat på chansen att äntligen få göra om mina bröst.
Min mardröm skulle vara att vakna upp efter den där operationen och upptäcka att de såg ut som vanligt. Jag vet att deras jobb är att försöka få brösten att likna dem man hade innan men jag måste informera min läkare om att jag är ett undantag. Ett stort jävla undantag.
 Det får gärna se så onaturliga ut som möjligt när jag väl tar av mig bh:n då kanske jag kan lära mig att älska dem, vara stolt över vad det representerar för mig istället för att äcklas och skämmas över brösten som jag gjort hela mitt liv.

Men vad är fel på dina bröst frågar folk mig. Jag har fått höra ganska ofta på senast tiden att de är väldigt fina. Kan ju bero på att jag helt plötsligt börjat klä av mig och jämföra bröst med mina vänner.
Men jag kan inte svara på vad som är fel på dem. Jag älskar bröst.
Men mina egna har jag alltid avskytt. Kanske för att det är för små? Kanske för att de typ blir svarta och konstant läckande när man är gravid? Kanske för att jag alltid har vetat att en dag ska de bort?
Jag vet inte. Men jag hoppas verkligen att jag ska kunna acceptera och kanske till och med bli stolt över mina nya bröst.

Utan bröstvårtor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar